6.2 Kundkortet

Nagelterapeutens ABC©

                   6.
6.2 Kundkortet

När kunden kommer till din nagelsalong måste du skriva upp några detaljer på ett kundkort. En professionell nagelterapeut behöver verkligen hålla reda på dessa uppgifter rörande kunden.
Det finns goda skäl för det:

1. Nagelterapeuten arbetar med kundens händer och det bör inte förekomma att behandlingen ger          upphov till medicinska komplikationer. Därför är det klokt att skriva upp vilka behandlingar du har        utfört och när. Du bör också anteckna eventuella problem som du upptäcker och vilka råd du har         gett. Om någon av dina kunder får problem med händer eller naglar är det viktigt att du kan visa         vad som faktiskt har gjorts.

2. Eftersom nagelterapeut är ett yrke i servicesektorn är det klokt att köpa en ansvarsförsäkring. Har       du ordentlig bokföring kan du göra det öppet och utan besvär.

Ett enkelt kundkort har två delar, en officiell del och en som bara är till för dig själv. Se till att kunden bara kan se den officiella delen, och fyll i den före och efter varje behandling med kunden. Fyll i den privata delen, med eventuella personliga noteringar om kunden, först när hon har lämnat salongen. Tänk på att dessa kunddata måste skyddas mot missbruk inom ramarna för de lagar som gäller personuppgifter och sekretess. Du måste tala om för klienten i förväg att du bokför behandlingar och personuppgifter.

Kundkortet bör åtminstone innehålla följande detaljer:

  • Namn, adress och telefonnummer. Somliga vill inte gärna lämna ut telefonnumret, men det är viktigt, i händelse av att du av någon anledning måste flytta en bokad tid.
     
  • Födelsedatum. Det är viktigt för att avgöra om kunden är myndig, och praktiskt om du vill skicka ett födelsedagskort, kanske med erbjudande om nya tjänster.
     
  • Medicinsk bakgrund (kortfattad). Anteckna om kunden har diabetes, reumatism eller andra (inre)   sjukdomar. Anteckna även om kunden är gravid och datum för den förväntade nedkomsten. Skriv upp namnen på eventuella mediciner som kunden äter.
     
  • Allergier. Det är särskilt viktigt att notera allergi mot latex (gummi), akrylater, formaldehyd, nagellack och annan kosmetika. Kunder som redan har allergier kan också vara allergiska mot produkter i din salong. Var vaksam på symptom.
     
  • Kundens ”livsstil”. Det kan handla om sådant som var kunden bor, hennes yrke, och vilka idrotter hon sysslar med. I Europa får personer som arbetar i social service, sjukvård och livsmedelsindustri oftast inte ha konstgjorda naglar. Människor som arbetar med händerna kan inte ha långa naglar utan behöver korta, starka naglar. Frisörer, lokalvårdare och personer i restaurangbranschen som arbetar mycket med händerna i vatten kan få problem med konstgjorda naglar, särskilt om de inte sköts noga. Uppmärksamma kunden på detta.
     
  • En beskrivning av naglarnas och nagelbäddens nuvarande skick. Om det behövs kan du ta (digitala) foton av naglarna som referens. Senare kan du visa dem för kunden så att hon själv kan se vilken förbättring behandlingen har åstadkommit.
     
  • Fråga slutligen om kunden har haft konstgjorda naglar tidigare och vilka erfarenheter hon har av det. Om erfarenheterna är negativa, sök en professionell lösning på problemen.
högertjosan 6

Informationen på den här hemsidan är producerad av Magnetic Nail Academy.
Magnetic Nail Academy förbehåller sig alla rättigheter till materialet.
Ingenting av materialet på hemsidan får på någotvis dupliceras, eftertryckas
eller på annat sätt användas utan skriftligt medgivande från ansvarig utgivare.
Magnetic Nail Academy svarar ej för felaktigt användande av informationen.© 2011 Magnetic Nail Academy.