3. Gör ett schema
Det tar massor av tid att starta ett nytt företag. Gör upp en realistisk tidplan där du planerar dina aktiviteter steg för steg. Basera din kalender på denna plan, även om du övar eller behandlar riktiga kunder under tiden. Kolla regelbundet med schemat för att se om du uppnått dina mål. På så viss håller du koll. Om du missar en tidsgräns, justera schemat efter verkligheten. Försök se längre än till invigningsfesten. Skriv upp på din tidsplan hur mycket pengar du vill ha omsatt efter det första kvartalet, och om efter två år. Då har du en målsättning att jobba mot och din nagelsalong blir inte bara en vag dröm.
4. Hitta en plats
Det viktigaste beslutet för en blivande företagare är, var någonstans ska jag hålla till? Ska du arbeta i hemmet eller i ett affärskomplex? Tänker du göra hembesök hos kunderna eller hyra ett arbetsbord på någon skönhets- eller frisersalong? Gör en kritisk bedömning av omgivningarna där du tänker etablera dig. Räkna antalet frisörer och skönhetssalonger, det ger dig en uppfattning om marknadens storlek.
5. Välj ett namn
Ett av de trevligaste men svåraste problemen på checklistan är att hitta på ett företagsnamn. Blir det Sylvias Nagelsalong eller något mer moderiktigt som Lack & Fil? Välj något som är lätt att minnas, drar till sig uppmärksamhet och låter trevligt, men som också passar din personlighet. Kontrollera sedan om namnet är upptaget. Börja med en snabb sökning på Internet och undersök sedan om namnet redan blivit registrerat hos Patent och registreringsverket. Det vore en katastrof om du plötsligt upptäckte att det redan finns en annan nagelsalong med samma namn tre kvarter bort.
6. Välj företagsform
Som företagare måste du välja vilken form ditt företag ska ha; aktiebolag, kommanditbolag, handelsbolag, enskild firma eller ekonomisk förening. Information om vad alla dessa former betyder kan du hitta hos Bolagsverket (http://www.bolagsverket.se). De allra flesta nagelterapeuter startar som en enskild firma, eftersom det är enklast och billigast. Vill du ha en partner eller delägare måste du välja andra former.
7. Registrera företaget
Nu vet du var företaget ska husera, vad det ska heta och vilken bolagsform det ska ha. Då kan du registrera det hos Bolagsverket och Skatteverket. Enklaste sättet att få information är att besöka tillämpliga hemsidor på Internet:
www.bolagsverket.se
www.foretagsregistrering.se
www.skatteverket.se
Där finns åtskilliga broschyrer som man kan ladda ned. Du kan också undersöka om det finns en handelskammare på din ort, som du eventuellt kan ha glädje av att ansluta dig till.
8. Skatter och redovisning
Som företagare kommer du att betala F-skatt. Det betyder att du själv måste betala in ett förskott varje månad, summan beräknas på ditt företags årsinkomst. Du blir också skyldig att redovisa moms, och får möjlighet att dra av momsen på produkter du köper till företagets verksamhet. Är du inte expert på skatter och redovisning bör du antingen gå en kurs eller anlita en skattejurist som kan hjälpa dig med deklarationen. Även om det kostar en slant, är det oftast värt pengarna att ha professionell hjälp.
9. Gör en marknadsföringsplan
Marknadsföring låter dyrt, men behöver inte vara komplicerat. I marknadsföringsplanen beskriver du dina tjänster. Vad ska du erbjuda, till vem och på vilket sätt? Kommer du enbart att ägna dig åt konstgjorda naglar eller även manikyr? Kommer du att utföra kosmetisk pedikyr? Vilken målgrupp riktar du dig till; unga mödrar, upptagna yuppies eller folk över 50 år? Erbjuder du snabba behandlingar eller mer lyxiga och komplicerade arrangemang? Gör en lista med idéer och skriv även upp de tillgångar (inventarieförteckning, produkter i lager) som du behöver för dessa tjänster. Om vill bli marknadsförd online kan du lägga in din salong på Naglar Stockholm, Naglar Göteborg eller Naglar Malmö
10. Teckna försäkring
Tyvärr är företag utsatta för risker. Du kan bli sjuk, din nagelsalong kan brinna ned, eller du kan råka skada en kund under behandlingen. Det går att försäkra sig mot nästan alla risker. I alla händelser bör du ta en ansvarsförsäkring, och en försäkring mot brand och inbrott. Du kan också överväga rättsskydd för den händelse du blir indragen i en tvist.
11. Gör en finansplan
Nu är det dags att göra en lista på vilka investeringar som behövs och varifrån pengarna ska komma, innan du kan starta. Det kräver också en del marknadsundersökning, vad kostar nagelbehandlingar normalt, vad kostar produkterna och vilka fasta kostnader kommer du att ha (inklusive hyra och försäkringar)? Bestäm hur många timmar per vecka du kan eller vill arbeta. På så sätt kan du få en uppfattning om hur mycket du kommer att omsätta Kan du leva på den inkomstnivån?
En komplett finansplan består av ett antal uppskattningar:
- Balansräkning.
- Investeringsplan, vilken utrustning behöver du?
- Finansieringsplan, varifrån får du pengar till investeringarna?
- Budget för verksamheten.
- Beräkning av omsättningen.
- Kostnader i verksamheten.
- Vinstprognos.
- Specifikation av privata utgifter och inkomster.
- Likviditetsprognos.
- Översikt av pengaflödet in/ut varje månad.
Om du behöver låna pengar för att finansiera starten och utrustningen, måste du skriva detta exakt på papper. Men även om du betalar startkostnaderna med dina egna besparingar, och du inte är familjens försörjare, är det ändå klokt att beräkna den minsta omsättning du behöver för att täcka driftskostnaderna. Om du upptäcker att det blir för lite kvar, kan du behöva höja priserna redan före starten. Eller så får du begränsa utgifterna, exempelvis genom att inte inreda nagelsalongen så lyxigt som du hade tänkt.
12. Skriv ned allmänna villkor
Detta är de regler du som företagare tillämpar gentemot alla du gör affärer med. Även en nagelsalong behöver sådana. De tydliggör vilka skyldigheter du, respektive kunden har. Detta förebygger senare konflikter. Skriv ned ”husets regler” och ge dina kunder en kopia. Om en kund kommer med klagomål, kan du hänvisa till de Allmänna villkoren och garantibestämmelserna.
13. Företagets identitet
Med utgångspunkt från företagets namn bör du nu arrangera dess identitet. Detta består åtminstone av en logotyp och en ”företagsfärg” som gör det lätt för kunderna att känna igen företaget. Du använder dem i inredningen, i annonser och på trycksaker. Du kan även skapa (eller låta någon skapa) en hemsida som visar fram denna företagsidentitet, men det går också att vänta med hemsidan tills företaget är etablerat och i gång.
14. Inredning
När allt pappersarbetet är gjort kan du börja med det trevliga, att designa och möblera din drömsalong. Se rekommendationerna i Kapitel 2 om arbetsmiljö och hur du gör nagelsalongen till en säker arbetsplats.
Några ytterligare saker att överväga är:
- Förflyttning i nagelsalongen, finns det en hinderfri väg genom salongen mellan olika punkter; dörren, skrivbordet, arbetsbordet, tvättfatet och toaletten?
- Belysning, finns det tillräckligt med ljus och kan du skärma av direkt solljus?
- Hygien; ventilation, jämna golv, släta väggar, lättrengjorda bord och stolar.
15. Det officiella öppnandet
Många nagelterapeuter ordnar en inivigningsfest för att fira att företaget öppnar. En sådan fest är tänkt för framtida kunder, vänner och kontakter. Skicka ut inbjudningarna c:a sex veckor före och be de inbjudna att svara om de tänker komma. Då kan du planera serveringen. Det är enkelt att ordna en ”öppethus dag” separat från invigningsfesten, där du håller öppet för potentiella kunder och grannar. Det är inte bara en trevlig tillställning, utan också ett perfekt tillfälle att dra uppmärksamheten till din nagelsalong i lokaltidningen. Ungefär sex veckor före en sådan öppethus dag, kan du även bjuda in en journalist från lokalpressen och ge henne en gratis behandling. Sätter du in annonser i tidningen om din öppethus dag under de två veckorna närmast före tillfället, ökar sannolikheten att journalisten accepterar din inbjudan och skriver en artikel om din nagelsalong. Dela ut flygblad i grannskapet ungefär två veckor före öppethus dagen. Samarbetar du med en skönhetssalong kan ni dela på kostnaderna och ordna ett ännu attraktivare program. Skaffa tillräckligt med hjälp för att öppethus dagen ska löpa smärtfritt. Du själv bör stå i centrum och ge råd och demonstrationer. Låt andra sköta om att servera kaffe och läsk. Skaffa någon som svarar i telefon, sköter bokningar och säljer produkter åt dig om så behövs.
Vi hoppas att den här checklistan är till hjälp för dig. Magnetic Nail Academy önskar dig all framgång när du startar din nagelsalong. Du kan alltid kontakta oss om du har frågor eller behöver råd.
|