6. 6.3 Inskrivningen
När du har antecknat dessa uppgifter är det dags att fråga kunden vad exakt hon önskar sig. Det är viktigt att informera om möjligheterna och konsekvenserna av de olika behandlingar du erbjuder i salongen. Se till att alla kunder får rätt behandling. Se också till att samtalet med din kund blir en dialog, så att du får tillräckligt många ledtrådar för att kunna ge korrekta råd. Berätta för kunden vilka möjligheter som finns och vilken effekt de olika behandlingarna har, både i fråga om eftervård, underhåll och kostnader. På så sätt kan kunden veta precis vad hon väljer. Dessutom får kunden känslan av att vara mottagen med omtanke och förståelse, och att hon kommer att få rätt behandling.
Alltså:
- En behandling som passar hennes naglar.
- En behandling som ger förväntat resultat.
- En behandling som passar hennes livsstil.
- En behandling som hon har råd med.
Du slipper överraskningar i framtiden och förhållandet till kunden kan bli långvarigt.
|